Håll fingrarna borta från telefonen när du kör bil.

Håll fingrarna borta från telefonen när du kör bil.

Skärpta krav vid användande av mobil under körning

2014-01-17

Från och med den 1:a December i år gäller skärpta krav på användande av mobiltelefon eller annan kommunikationsutrustning i bilen. Detta innebär inte ett förbud mot användande, utan att bilförare numera får

”vid färd på väg med motordrivet fordon, ägna sig åt aktiviteter såsom användande av mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning endast om det inte inverkar menligt på framförandet av fordonet. Den som bryter mot bestämmelserna kan dömas till penningböter.”

Detta meddelar Transportstyrelsen i ett pressmeddelande: Skärpta krav vid användning av mobil i bil
I pressmeddelandet berättar de även att denna skärpning är en del i en långsiktig plan för "information och andra åtgärder som rör förarens aktiviteter, såsom användande av mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning, under färd på väg med motordrivet fordon."

Men jag ställer mig tveksam till vad skärpningen är tänkt att åstadkomma. Texten som den står i beskrivningen gör det möjligt att resonera att ens användande "inte inverkar på framförandet av fordonet". Hur är det då tänkt ska man då kunna straffbelägga överträdelser innan en olycka redan har skett? Hur är det sedan tänkt att man ska bevisa användandets påverkan på körsäkerheten?

Att bara att tala i telefon med hands-free ökar bland annat reaktionstiden med 800% och påverkar körningen på väldigt många negativa sätt, enligt Vägkverkets undersökning.

SMS och på telefoner har redan visat sig att i många fall vara jämförbart med att köra full, om inte ännu farligare, ändå har Transportstyrelsen beslutat att enbart bestraffa överträdelsen med böter och en smäll på fingrarna. Sverige är det sista landet i Europa som inte infört ett regelrätt förbud, och på många sätt tycker jag denna lagskärpning är ett tecken på att Transportstyrelsen inte tar den här frågan på allvar. EU har försökt övertyga Sverige att lagstifta i frågan sen 2011, och idag, två år senare, är det här allt som har åstadkommits.

Nu får vi hoppas att initiativet åtminstonde leder till att fler får upp ögonen för det här livsfarliga telefonanvändandet. Ett sätt vore att få leverantörer och underleverantörer inom bilindustrin att hjälpa till med kommunikationen kring det här ämnet. Kransens gummi har exempelvis engagerat sig i miljöfrågor på ett positivt sätt. Det som verkade osannolikt för 5 år sedan är idag en självklarhet för de flesta företag idag. Eftersom frågan om mobil kommunikation i bil är en fråga om liv så borde det gå att väcka engagemang från allt från bensinmackar till bilskrotar.