Nytt medieklimat?

Nytt medieklimat?

Schibsteds Omni ändrar medieklimatet?

2014-01-17

Den 11 juni i år lanserades Schibsteds nyhetstjänst Omni. Som är kraftigt inspirerad av Huffington Post, som är en nyhetsmedia 2.0-apparat anpassad efter Internet. Idag tittar vi på hur tjänster har utvecklas under sin första tid.

I skrivande stund är tjänsten fortfarande i beta och vi väntar spänt på att den släpps skarpt till en lite större användar grupp. På omni.se kan man läsa att det finns ett pågående samarbete med mobiloperatören Tre och att det går bra att ansöka om att bli betatestare.

Tjänstens plattform är om någon missat detta en app, som samlar de viktigaste nyhetshändelserna för användaren.

För att det ska bli lite mer intressant så är det rimligt att ta en titt på vad Huffington Post faktiskt är för något, och på så sätt förstå varifrån tankarna kring Omni kommer ifrån.

Huffington Post är grundat av entreprenören och journalisten Arianna Huffington som startade tjänsten 2005. Man kan läsa om hur det fungerar på deras här på deras hemsida, men på den här sidan är det lite tydligare hur det faktiskt fungerar.

Huffington Post är alltså en sorts aggregator som samlar in data, analyserar den och kommer fram till, på teknisk väg, vad som är mest intressant att skriva om sett från lite olika perspektiv, och därefter läggs ett uppdrag ut på en skribent som får göra jobbet.

De har fått ustå en hel del kritik för att de kopierat innehåll och att deras texter generellt sett inte är unika utan är mer eller mindre plagierade och av låg kvalitet jämfört med sina förlagor.

Här i Sverige så väntar alla spänt på hur Omni ska kunna leverera innehåll till hög kvalitet och till nästan ingen kostnad. Det som förvånar lite är att de valt att begränsa plattformen till en Mobilapp och inte kombinerar detta med en webbplats, med tanke på den sökmotortrafik som det skulle ge tillgång till. Man får se vad framtiden utvisar angående den saken. Svenska mediaplanerare och digitala byråer, som exempelvis Gamsun och andra, väntar så klart spänt på vad som ska bli den nya hypen och det som bara måste ingå i en kompetent marknadsmix.