Matvaror på nätet är en växande bransch.

Matvaror på nätet är en växande bransch.

Mathandeln på nätet växer kraftigt

2015-07-21

En kraftigt växande trend är att handla matvaror över internet. Många nya tjänster som MatHem, Matsmart och erbjudanden från större matvarubutiker som Coop och Ica har gjort det lättare än någonsin att få sina matkassar levererade direkt till dörren.

I dagsläget utgör mathandeln en ganska liten del av livsmedelshandeln i Sverige. Men i en ny rapport från Svensk Digital Handel förutspår de att den kommer öka med 40 procent under 2015. Det skulle i så fall innebära att branschen skulle utgöra drygt 1.5 procent av livsmedelshandeln och omsätta nära 4 miljarder kronor.

Rapporten avslöjar också att nära var femte person har handlat matvaror på nätet vid något tillfälle, och Jonas Ogvall, vd på Svensk Digital Handel, tror att den här branschen kommer bli enorm i framtiden.

– När den yngre och mer näthandelsvana generationen kommer ut i arbetslivet och bildar familj kommer sannolikt mathandeln på nätet att öka ännu mer, säger han.

E-handeln blir en allt starkare kraft i världens ekonomi. Distanshandeln har vuxit sig så stor att det krävs nya och mer effektiva logistiklösningar för att den ska fungera ordentligt. Detta är något som även gäller för mathandeln på nätet.

- Branschen står inför ett antal utmaningar med bland annat logistiken, presentationen av varorna och kundernas vilja att känna på produkterna innan köp. För att se resultat måste vi arbeta vidare med detta, säger Jonas Ogvall.