Tidigare kunder är mer viktigt för din verksamhet än vad du tror

Tidigare kunder är mer viktigt för din verksamhet än vad du tror

Jobba med de kunder du har

2015-03-11

Både när det gäller att arbeta med B2B (Business to Business) och B2C (Business to Consumer) så är det viktigt att du tar hand om dina befintliga kunder och ser till att de är nöjda. För att bli bättre och knyta till sig fler kunder är det viktigt att visa upp goda referenser från dina redan befintliga kunder. Dessutom är det betydligt dyrare att försöka skaffa nya kunder än vad det är att behålla sina gamla. Vendre är ett lysande exempel på ett företag som är bra på utnyttja potentialen hos sina befintliga kunder.

För att du ska kunna utvecklas är det viktigt att du arbetar med kundtillfredsställelse. För en ständig dialog med dina befintliga kunder och be dem utvärdera dig och ditt arbete för dem. På så sätt kan du utvecklas samtidigt som du tillgodoser dina kunders behov på ett bättre sätt. Genom att fråga dina kunder om feedback kommer de också känna sig mer delaktiga och ni skapar en närmare och tryggare relation. 

Vikten av att ta hand om befintliga kunder kan verkligen inte överdrivas. Om en nuvarande kund har en positiv upplevelse av dig och din verksamhet kommer denne att berätta om det för två av sina vänner. Har personen i fråga istället en negativ upplevelse kommer denne att berätta om det för fem av sina vänner. Slutligen vill vi tipsa dig om att du kan läsa mer här om vad kundtillfredsställelse kan göra för din verksamhet.