Föreläsningar från Webbdagarna i Stockholm

2014-04-16

Nu är 2014 års Webbdagar över i Stockholm, och allt tyder på ett enormt framgångsrikt arrangemang. Mellan onsdag och torsdag vecka 12 samlades över 1500 personer på ett slutsålt Stockholm Waterfront, vilket gör årets konferens till den största hittills.

På årets konferens fick gästerna bland annat nätverka, träna zumba med Fitness24Seven, besöka nära 50 utställande företag och dricka kaffe från Sveriges baristalandslag. Men framförallt fick de möjligheten att se så många som 75 talare och föreläsare inom olika branscher, som delade med sig av sina unika kunskaper och insikter om dagens och framtidens digitala kanaler. I år var det särskilt inriktat på globala möjligheter inom framtidens media. Dagens konsumenter exponeras för så mycket reklam att vi knappt reagerar om något står still. Därför är digitala skyltar något som är på tapeten och man spar dessutom tryckkostnader över tid. UCUS är väldigt dukitga på detta och hjälper både företag, lansting och kommuner att synas. Rörlig bild passar även utmärkt för att synas på en mässa!

Alldeles nyligen har de tal som hölls på webbdagarna i Stockholm kommit upp på arrangören Internetworlds webbplats. Jag har valt ut några särskilt intressanta tal från konferensen som bra exempel på hur mycket som finns att hämta.

Stefan Hyttfors om en kommande revolution

Stefan Hyttfors inledningstalar om nutidens globala möjligheter och svårigheter.

Stefan Hyttfors menar att det inte ännu har skett någon internetrevolution. Branscher har revolutionerats, särskilt inom de många olika typerna av media. Men de som tidigare haft makten har kunnat använda teknologin för att få deras inflytande att växa ännu mer.

Men en riktig revolution är möjlig! Vi har redan tagit oss igenom 2 faser av internets utveckling; då särskilt det tidiga internets envägskommunikation och Informationsteknologi och internet 2.0 och dess ömsesidiga kommunikation. Nu är vi inne i den tredje fasen, där man faktiskt använder sig av internet för att samarbeta och lösa problem. Det här beskriver han bland annat med tjänsten taskrabbit, där man kan hitta människor i närheten som vill komma och hjälpa till med att lösa problem.

Så växte Airbnb

Gustaf Alströmer, Product Manager, Growth team, Airbnb: "Airbnb Growth"

Gustaf Alströmmer beskriver hur företaget Airbnb har vuxit till att omfatta 11 000 000 gäster i 34 000 städer och 192 länder.  Tjänsten går ut på att hyra ut sina rum, lägenheter eller hus till gäster som behöver någonstans att sova under till exempel semesterresor.

"80 miljoner användare – så gjorde vi"

Cristina Riesen, General Manager Europé Evernote.

Cristina Riesen presenterar ett koncept som hon kallar för "The 100 year startup", vilket går ut på att det inte finns någon exit strategy. Deras tjänst har haft sin femårsdag och lyckats få ihop 90 miljoner användare. Hon pratar om hur deras företagsfilosofi påverkar deras arbete, och ett förhållningssätt som bryter generella konventioner inom företagsamhet. Bland annat att de inte tror på konkurrens, eftersom de inte ser att någon behöver förlora bara för att de får framgång.

Klicka här för en full lista av årets talare:  Se filmerna från Webbdagarna

Tycker ni det här verkar intressant så går det redan nu att reservera platser inför nästa år. För det kommer antagligen bli slutsålt igen.