Det finns flera myter om responsiv design

Det finns flera myter om responsiv design

Fem myter om responsiv webbdesign

2015-04-01

Ju mer vi förlitar oss på våra smarta telefoner och surfplattor för att uppdatera oss i internetvärlden, desto viktigare blir det för internetaktörer att anpassa sina webbplatser efter olika enheter. Responsiv webbdesign är ett måste idag och det finns flera företag som specialiserar sig i att skapa responsiv webbdesign till sina kunder, bland annat Wasabi Web. Det finns dock flera myter gällande responsiv webdesign, B2C (Business 2 Community) har listat dem – och slagit hål på dem – de fem största myterna om responsiv webbdesign.

Responsiv är bara till för mobila enheter. Trots att responsiv webbdesign uppkom tack vare att internetvänliga mobila enheter kom ut på marknaden är det inte dess enda användningsområde. Grundtanken med responsiv webbdesign är att den ska passa skärmen perfekt, oavsett om du använder en stationär dator, en laptop eller en telefon.

Responsiv webbdesign påverkar en sites typografi negativt. Dålig typografi hänger sällan ihop med den responsiva designen som sådan utan webbplatsen som helhet. Även responsiva siter kan ha oklanderlig typografi om detta prioriteras.

Innehåll kan inte läsas ordentligt på responsiva siter. Eftersom poängen med en responsiv webbdesign är att innehållet ska vara så pass lätt att ta till sig som möjligt stämmer denna myt inte alls.

Responsiva webbplatser är tyngre och därmed långsammare. Här ligger felet inte i metodologin utan i implementationen. Om den responsiva designen är implementerad rätt, med lättare material, behöver en responsiv webbplats inte vara långsam.

Enbart innehållet behöver flyttas för responsiv webbdesign. Även om omflyttningen av innehållet är nog så viktig inom responsiv webbdesign är även designen en essentiell bit – mer essentiell än innehållet.