Mat.

Mat.

Är tre mål mat per dag fel?

2014-01-17

Enligt en studie gjord i Prag som presenterades i American Diabetes Association 73rd Scientific Sessions kan det vara bättre att bara äta två rejäla mål om dagen, speciellt om man vill gå ner i vikt.

Studie gjord på diabetiker

I studien lät man personer med diabetes av typ 2 följa två olika viktminskningsdieter i 12 veckor där båda grupperna fick lika många kalorier och samma mat varje dag men där den ena gruppen åt tre mål mat och mellanmål varje dag och den andra gruppen bara fick frukost och lunch.

Resultatet visade att den grupp som bara åt frukost och lunch minskade sin BMI betydligt mer än den grupp som fick äta tre mål mat samt tre mellanmål om dagen.

Hana Kahleova som ledde studien tror det beror på att kroppen kräver mer energi för att smälta större måltider.

Olika idéer

Studien är dock omtvistad. Enligt ordföranden för Hälsa och viktforskningen i New York, Stephen Gullo, handlar det här om en grupp personer med diabetes och han menar att det inte finns något belägg för att resultatet skulle bli detsamma om man inte har sjukdomen.

All tidigare forskning visar på att om man äter bara två stora portioner mat om dagen finns det en viss benägenhet att kroppen lagrar de extra kalorier som den inte behöver förbränna för tillfället och att de som äter regelbundna och bättre måltider faktiskt blir mindre sugna att stoppa i sig sötsaker mellan måltiderna och därför kan hålla sin vikt i schack i det långa loppet.

Något man bör ha i åtanke om man bara äter två mål om dagen är att det blir svårare att få i sig alla olika näringsämnen som kroppen behöver för att fungera optimalt. Det gäller alltså att försöka äta så varierat som möjligt de få gånger man äter och sedan kan man även komplettera med olika kosttillskott och annan hälsokost. Spirulina är ett bra alternativ som innehåller över 100 olika näringsämnen. Länk till Topformula.

För de flesta är det kanske inte realistiskt att äta bara två måltider om dagen. Det bästa är om man kan äta en rejäl frukost på morgonen, en rejäl lunch och göra middagen till den lättaste måltiden. Har man tendens till att småäta däremellan är det bra med mellanmål som har mycket fibrer i sig enligt Hana Kahleova.